ندای لرستان

آخرين مطالب

سرمقاله وطن امروز/ آپارتاید علمی مقالات

سرمقاله وطن امروز/ آپارتاید علمی
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - وطن امروز / « آپارتاید علمی » عنوان یادداشت روز در روزنامه وطن امروز به قلم نوید مؤمن است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
اعتراضات دانشجویی سراسر آمریکا را فراگرفته و حتی به برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپایی نیز تعمیم یافته است. آنچه در این اعتراضات تبلور دارد، خشم و غیرت تمام‌عیاری است که در دفاع از کودکان مظلوم فلسطینی نضج یافته و آپارتاید امنیتی و علمی حاکم بر غرب را در مقابل دیده افکار عمومی دنیا به چالش کشیده است. با این حال اعتراضات دانشجویی گسترده در غرب علیه موجودیت و جنایات رژیم اشغالگر صهیونیست و حامیان آمریکایی - اروپایی تل‌آویو، یک پیام مشخص دیگر دارد و آن پایان تاریخ مصرف ساختار حقوقی حاکم بر غرب است. 
واقعیت امر این است که مطابق نهادگرایی غربی، ساختارهای نظام‌یافته حقوقی در آمریکا و اروپا خدشه‌ناپذیر، مستقل و صاحب اختیار مطلق شهروندان محسوب می‌شوند. بر همین اساس هیچ‌کس حق ندارد گردش کار یک پرونده حقوقی، رفتار یک قاضی یا حتی روند صدور یک حکم ناعادلانه را در غرب زیر سوال ببرد، زیرا این ساختار (بنا بر قرائت بازیگران غربی) محق است هرگونه بخواهد قانون را تفسیر کند و دیگران نیز باید این تفسیر را به صورت ذاتی و بدون چون و چرا بپذیرند.کارگردان این نهادگرایی‌ حقوقی اغراق‌آمیز، کانون‌های پنهان قدرت در غرب هستند؛ نهادهایی که هر گاه مطامع سیاسی آنها مورد پذیرش و اقناع جوامع غربی قرار نمی‌گیرد، بلافاصله به آن رنگ و بوی حقوقی می‌دهند و متعاقبا، مخالفت با آن را مترادف با مخالفت با قانون تلقی می‌کنند. پس از گذار بشریت به هزاره سوم، صهیونیست‌ستیزی تبدیل به پررنگ‌ترین خط قرمز امنیتی در آمریکا و اتحادیه اروپایی شد. کار به جایی رسید که توهین به برخی سران اروپایی مجاز و انتقاد از ماهیت صهیونیسم جرم شمرده شد! این آپارتاید حقوقی توسط نهادهای حقوقی غرب تئوریزه و اجرایی شد و هر فرد یا گروهی که آن را مورد انتقاد قرار می‌داد، مشمول سخت‌ترین جرایم و محدودیت‌ها می‌شد.
با وقوع جنگ غزه، نهادهای امنیتی و حقوقی غرب (این بار به صورتی کاملا آشکار و در همپوشانی اعلامی مطلق با یکدیگر) هرگونه انتقاد از نسل‌کشی کودکان غزه و جنایات تمام‌عیار رژیم اشغالگر قدس در قبال فلسطینیان را مصداق «یهودستیزی»‌(!) قلمداد کرده و جرم‌انگاری آن را در دستور کار قرار دادند. در 7 ماه اخیر بسیاری از کارمندان، دانشجویان و حتی برخی سیاستمداران غربی صرفا به علت انتقاد از توحش صهیونیست‌ها در جنگ غزه، شغل خود را از دست داده و در انتظار محاکمه نهایی خود در بی‌دادگاه‌های آمریکا و اروپا هستند. 
در تحلیل فرامتنی خیزش غیرتمندانه دانشجویان آمریکایی و اروپایی در دفاع از فلسطینیان، ساختار حقوقی غرب و خروجی‌های غیرمنطقی آن نیز به صورت مستقیم هدف قرار گرفته و منهدم شده است. پیام آشکار دانشجویان آمریکایی و اروپایی به ساختار حقوقی غرب مشخص است: ادغام این ساختار ظاهرا مستقل با لابی‌های کثیف قدرت در غرب جایی برای پذیرش بی‌طرفی و عظمت ادعایی آن برای شهروندان آمریکایی - اروپایی و افکار عمومی دنیا باقی نگذاشته است. ساختاری که خروجی آن، مترادف‌انگاری صهیونیست‌ستیزی با یهودستیزی و جرم‌انگاری آن باشد، قطعا نه ارزش ذاتی دارد و نه اکتسابی! نکته مهم‌تر اینکه نسل جوان آمریکا و اروپا (به طور مشخص جوانان نسل «زد» که بین 18 تا 24 سال سن دارند) نه تنها در برهه حساس کنونی این روایتگری حقوقی دروغین و بی‌بنیان را پس ‌زده‌اند، بلکه متعاقبا در آینده نیز علیه بسیاری از گزاره‌ها، پیش‌فرض‌ها و احکام ادعایی بی‌دادگاه‌های غرب قد علم خواهند کرد. نهادگرایی سیاسی در آمریکا و اروپا مدت‌هاست به پایان رسیده و از سوی شهروندان این کشورها به چالش کشیده شده است اما نهادگرایی حقوقی در غرب، تا قبل از جنگ غزه تبدیل به یکی از خمیرمایه‌ها و محورهای حکمرانی در این کشورها شده بود. با این حال آگاهی عمومی شهروندان بویژه جوانان و دانشجویان غربی نسبت به آنچه در ماورای این نهادسازی تصنعی می‌گذرد، جایی برای استمرار حیات مسموم آن باقی نگذاشته است. اینک قرائت و تفسیر نهادهای حقوقی غرب (در قبال موضوع جنگ غزه و حتی سایر موضوعات اجتماعی و بین‌المللی)، کمترین ارزشی برای جوانان به‌پاخاسته این کشورها نخواهد داشت.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/949625/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستگیری 6 سوداگر مرگ در خرم‌آباد

کامیون حامل 20 تن شکر قاچاق در الیگودرز توقیف شد

یک اقتصاددان: این سطح از فساد آینده جامعه ایران را تهدید می‌کند

مرگ سیاه

امنیتی‌سازی و سقوط توسعه پایدار

تیپ بندی اصلاح‌طلبان از نگاه «مشرق»

چرا ایرانی‌ها از «بچه دار» شدن می‌گریزند؟

پروژ‌ه‌های بسیار بزرگ عربستان فراتر از توانایی‌ بن‌سلمان است؟

سیزدهمین جشنواره نوجوان سالم در خرم‌آباد برگزار شد

رشد 65 درصدی مبارزه با آفت سن غلات در مزارع لرستان

یک استوری ناشیانه

اوکراین کم آورد

قالیباف، شانس اول ریاست مجلس

فعال اصولگرا: امید به گره‌گشایی از نهادهای سیاسی در میان مردم کمرنگ شده است

واقعیت انتخابات تهران

ماجرای ارتباط شاه با شیعیان لبنان و کردهای عراق

آب آشامیدنی برخی مناطق شهر بروجرد قطع می‌شود

چایی که دم کشید

دریاچه ارومیه نجات یافت؟

عملیات‌های شگفت‌آور مقاومت فلسطین طی 24 ساعت گذشته

دلار تا 52 هزار تومان پایین می‌آید؟

انتقاد بازرس کل لرستان از وضعیت محور خرم‌آباد ـ الشتر

تحصیل 600 دانشجوی خارجی در دانشگاه لرستان

قالیباف یک گام تا تداوم ریاست

نامه روحانی یک سند تاریخی است

تاریکخانه طلایی

160 میلیارد دلار صندوق توسعه ملی چگونه هزینه شد؟

نخستین رویداد بین‌المللی همتایابی در قشم

عشایر لرستان نقش مهمی در امنیت غذایی ایفا می‌کنند

گلایه بازرس کل لرستان از ورودی شهر خرم آباد در مسیر الشتر

افزایش دمای هوای لرستان

پیشرفت طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب و کارها در لرستان

محرومیت شهرستان دلفان مانع دیده شدن اقدامات صورت گرفته است

عادل، گزارشگر اختصاصی من است

وزرای دبش

شفافیت سیستماتیک نیست؛ روایت صادقی از «وزیر سابق جهاد کشاورزی»

تورم نهاده‌های ساختمانی اعلام شد

کدام عادت‌های اشتباه کبد را به مرز نابودی می‌کشاند؟!

یادواره شهدای دلفان در مناطق عملیاتی حاج عمران و فکه

جشنواره آواها و نواها در لرستان برگزار می‌شود

برگزاری جشنواره منطقه‌ای تدریس برتر در دانشگاه فرهنگیان لرستان

برگزاری اولین همایش ملی حکمرانی منابع طبیعی در خرم آباد

قمه‌ کشی آن هم در بیمارستان + جزئیات کامل

آینده نگری تیم عمرانی کیش درخصوص مدیریت پساب

یک خبر و چند پرسش

روزنامه اصولگرا: هدف «سعید محمد» از فعالیت‌های اخیرش چیست؟

افتضاح دبش؛ ایران بزرگ‌ترین واردکننده چای!

افشاگری یدیعوت احرونوت درباره تلفات نظامیان اسرائیلی

رئیس کل بانک مرکزی خبر داد: ادامه تثبیت اقتصادی با ابزارهای جدید و بازار ارز توافقی

شناسایی 15 همت تخلف در طرح نظارتی بازار نوروز و ماه رمضان