ندای لرستان

آخرين مطالب

بانگ کوچ، طنین زندگی در طبیعت پرسخاوت لرستان اجتماعي

بانگ کوچ، طنین زندگی در طبیعت پرسخاوت لرستان
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - جامعه عشایری لرستان هر ساله با آغاز بهار، فصل جدید از زندگی خود را با کوچ به سمت مناطق ییلاقی آغاز می‌کنند تا سبزه زار‌های پهناور این سرزمین علاوه بر اینکه سکونتگاهی پرجلوه و منحصر به فرد برای این خانوار‌ها باشد چراگاهی غنی نیز برای دام‌ها و احشام آنان باشد.
استان چهار فصل لرستان به دلیل شرایط جغرافیایی و آب و هوایی، طبیعتی بهره‌مند از مواهب الهی دارد که این طبیعت پر سخاوت در فصل بهار به یمن آب و هوای مناسب و بارش‌های مطلوب همواره زیستگاهی مناسب برای زندگی عشایری به شمار می‌رود.
از طرفی عشایر لرستان نیز ظرفیتی با توانمندی‌های قابل توجه در این سبک و ساختار زندگی هستند که به خوبی توانسته اند ارتباطی تنگاتنگ با طبیعت برقرار کنند و همچون فرزندانی قدردان، زندگی خود را به خوبی در آغوش طبیعت سپری می‌کنند و قدردان این بذل و بخشش طبیعت هستند.
زندگی عشایری در لرستان بخشی از فرهنگ غنی و معرف همت و سختکوشی این قشر از مردمان است تا با استقامتی بهره گرفته از سترگی کوه‌ها و طبیعت هزار توی این استان زندگی سخت عشایری را به نمایش بگذارند و اکنون بار دیگر زمانی فرا رسیده است که صدای زنگوله‌های کوچ در میان کوه و دشت لرستان بانگ رحیل سر دهد.
جامعه عشایری لرستان با تمام سختی‌ها و دوری از زندگی مدرن امروزی، اما سهم قابل توجهی از تولیدات و چرخه تولید را در این استان ایفا می‌کند و حدود 14 هزار خانوار این قشر زندگی توام با صلابت را می‌گذرانند.
زندگی عشایری نمونه‌ای بارز از انسجام و همدلی را به دیگر اعضای جامعه نمایش می‌دهد به نحوی که سختی‌ها و قاعده مندی آن به تک تک اعضای این جامعه آموخته است که همه باید با تقسیم کار، سهمی برعهده بگیرند و همچون یک پیکر واحد در دل طبیعت زندگی خود را اداره کنند.
اعضای خانواده عشایری به معنای واقعی تکه‌هایی جدانشدنی از سختی معمای زندگی هستند و پویایی و نشاط این سبک زندگی، وابسته به ایفای نقش تمام افراد خانواده است.
مردان عشایر همچون کوه‌های ستبر طبیعت لرستان نقش ستون این خانواده‌ها را ایفا می‌کنند و پنجه در پنجه کوه و دشت این دیار به دامپروری، کشاورزی و اداره زندگی می‌پردازند، اما مهمترین نقش را زنان بعنوان سالار زندگی عشایری بر عهده دارند.
زن عشایر با انبوهی از مسوولیت‌ها علاوه بر ایفای نقش مادری و همسری، همراهی بی بدیل و دوشادوش مردان ایل دارد که اگر نباشد یک پای کوچ و زندگی می‌لنگد و بدون اغراق تداوم زندگی کوچ نشینی ممکن نخواهد بود.
بانگ کوچ، طنین زندگی در طبیعت پرسخاوت لرستان
آغاز کوچ بهاره 11 هزار و 200 خانوار عشایری لرستان
مدیرکل امور عشایری لرستان گفت: کوچ 11 هزار و 200 خانوار عشایری استان از ابتدای اریبهشت ماه آغاز شده است که از مناطق قشلاقی ایلام، خوزستان و جنوب استان به مناطق ییلاقی شمال و مرکز لرستان می‌باشد.
هوشنگ نورمحمدی بیان کرد: 83 هزار و 739 نفر در قالب 14 هزار و 638 خانوار، جامعه عشایری لرستان را تشکیل می‌دهند که حدود 800 خانوار عشایر استان همدان نیز در مسیر کوچ بهاره به مدت یک ماه از مراتع استان جهت تغذیه دام‌ها استفاده می‌کنند.
وی ادامه داد: عشایر استان یک میلیون و 500 هزار راس دام در اختیار دارند و به دامپروری، پرورش زنبور عسل، کشت گیاهان دارویی، تولید محصولات باغی و زراعی و صنایع دستی مشغول هستند و حدود یک هزار و 300 هکتار از باغات لرستان را تحت مالکیت خود دارند.
وی با بیان اینکه عشایر لرستان 25 درصد گوشت استان را تولید می‌کنند اظهار داشت: این قشر سالانه 12 هزار تن گوشت قرمز، 29 هزار تن مواد لبنی، هزار تن شیر، 150 تن عسل، و 17 تن روغن حیوانی تولید می‌کنند و یک میلیون و 500 هزار راس دام در اختیار دارند.
نورمحمدی با اشاره به اینکه جامعه عشایری لرستان پنج درصد جمعیت لرستان را تشکیل می‌دهد گفت: حدود 11 هزار و 200 خانوار عشایر لرستان کوچ رو هستند و 6 ماه از سال را در مناطق قشلاقی شمال ایلام، خوزستان و جنوب استان مستقر می‌شوند.
وی با بیان اینکه جامعه عشایری لرستان در قالب 13 ایل و 15 طایفه در استان به زندگی عشایری ادامه می‌دهند، عنوان کرد: مهمترین طوایف عشایری استان را ایل‌های بالاگریوه، بیرانوند، پاپی، حسنوند، سادات، بختیاری و دریکوند تشکیل می‌دهند.
بانگ کوچ، طنین زندگی در طبیعت پرسخاوت لرستان
مکاتبه در راستای تامین هزینه کوچ خودرویی و امنیت عشایر
مدیرکل امور عشایری لرستان با اشاره به لزوم تامین امنیت عشایر استان ادامه داد: مکاتبات لازم با فرماندهی انتظامی و بسیج ناحیه عشایری لرستان انجام و امنیت ایلات عشایر در مناطق مختلف تامین شده است.
نورمحمدی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از کوچ عشایر لرستان توسط خودرو‌های حمل بار انجام می‌شود افزود: هزینه سنگین حمل و نقل برای عشایر استان در مواردی بسیار سخت است، اما تنها تعداد محدودی از آنها، جهت استفاده از مراتع میان بند، کوچ سنتی را انتخاب می‌کنند که در راستای رفع این مشکل و در خصوص هزینه‌های سنگین کوچ، مکاتباتی با راهداری استان انجام شده است.
وی افزود: یکی از مشکلات کوچ در لرستان طی چند سال گذشته با توجه به افزایش قیمت زمین این است که مکان‌های ایل راه و محل اطراق عشایر توسط مالکان تملک و منجر به مشکلات و اختلافاتی شده و در این راستا چندین پرونده قضایی نیز تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه واکسیناسیون دام‌های عشایری قبل از شروع کوچ انجام شده است گفت: شغل اصلی عشایر لرستان دامپروری و زندگی آنها متکی به آب و مراتع است که با توجه به بارندگی‌های امسال وضعیت مراتع و رودخانه‌های استان مطلوب می‌باشد.
مرمت 150 کیلومتر راه عشایری
مدیرکل امور عشایری لرستان همچنین گفت: طی سال گذشته 150 کیلومتر راه عشایری در سطح استان با اعتبار 800 میلیارد ریال نگهداری و مرمت شده است.
نورمحمدی افزود: در راستای ارایه خدمات عمرانی و زیربنایی به منظور ماندگاری عشایر لرستان علاوه بر احداث کانال‌های کشاورزی زمین‌های دیم راه‌های عشایری که در بارندگی‌های سال گذشته تخریب شده بودند نیز از طریق اکیپ‌های راهسازی امور عشایری بازگشایی و بازسازی شدند.
وی با بیان اینکه در راستای تامین آب پایدار، بهسازی چشمه‌ها و احداث آبشخور دام ها، حفاری چاه و احداث منبع آب و شبکه لوله کشی طی سال گذشته اقدامات قابل توجهی انجام شده است افزود: در این راستا با استفاده از 11 کامیون 14 هزار لیتری به مناطق عشایری واقع در قشلاق که با کمبود آب مواجه بودند، آبرسانی شده است.
نورمحمدی ادامه داد: همچنین در مناطق عشایری که منابع آب وجود نداشت و ساکنان از طریق خودرو آب مصرفی را جابجا می‌کردند، 90 دستگاه تانکر 2 هزار لیتری چرخدار در اختیار عشایر قرار گرفت.
وی ادامه داد: طی سال گذشته 32 هزار تن علوفه دامی جهت تغذیه دام‌ها بصورت نقد و نسیه تحویل، ماهیانه 727 تن آرد خانه پزی، 125 هزار سیلندر گاز و سه میلیون و 700 هزار لیتر نفت سفید از طریق شرکت فرآورده‌های دامی در مناطق عشایری استان توزیع شده است.
منبع:ایرنا
باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/949814/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اعلام جزئیات قتل یک راننده در پمپ بنزین با سلاح جنگی

جشنواره «تدریس برتر» توسط دانشگاه فرهنگیان لرستان برگزار می‌شود

پوستر «روز لرستان» رونمایی شد

پرداخت 890 میلیارد تسهیلات تولید و اشتغال به لرستان

توضیحات پلیس الیگودرز در مورد قتل یک راننده در جایگاه سوخت

نشست پیشرفت محله با جهاد تبیین در تبلیغات اسلامی لرستان برگزار شد

شیطنت بی‌بی‌سی پس از نامگذاری ورزشگاه جدید خرم‌آباد

لرستان رتبه اول دریافت تسهیلات کمک به افزایش تولید و ایجاد اشتغال پایدار

10 پرسش ساده درباره پرونده‌ای پیچیده

نمایشنامه‌ای که اردوغان تغییر داد

ماجرای قتل راننده اتوبوس در الیگودرز چه بود؟

هراس فرماندهان اسرائیلی از «جنگ ابدی» در غزه

پیام ویدئویی حزب الله لبنان: دژهای خیبر فروخواهند ریخت

قیمت تخم مرغ چند؟

صدرنشینی دوباره خیبر

1240 عنوان کتاب در مرکز اسناد و مفاخر بروجرد

جایگاه جدید سرعت اینترنت ثابت و موبایل ایران مشخص شد

خیبر خرم آباد صدر جدول را پس گرفت

رئیس اتحادیه میوه و سبزی: کاهش قیمت میوه به ضرر کشاورز است!

«عدم تخصیص ارز» یا «احتکار» موبایل؛ دلیل التهاب بازار موبایل چیست؟

پوستر روز مقاومت مردم لرستان رونمایی شد

جوی آرام و پایدار در لرستان

دو قطبی‌سازی خطرناک بر سر حجاب

هواپیماها زمین‌گیر شده‌اند

قیمت جدید مرغ و گوشت در بازار

روایت عظیم زاده اردبیلی از رویداد همتایابی در قشم

یادی از شهدای عملیات حاج عمران در لرستان

تعطیلات بدون تحقیقات

یک قدم تا تعطیلی شنبه

«وحیدی» پشت گشت ارشاد ایستاد

واردکنندگان موبایل در انتظار تامین ارز

زمزمه احیای برجام از زبان گروسی

من اولین شکارچی شفق قطبی در ایران هستم

سبحانیان: مالیات 50 درصد اصناف و مشاغل صفر است

مقصد اشتباه خودروی وارداتی؛ 12هزار خودرو وارد شده کجا رفتند؟

کشف بیش از 11 میلیارد کالای قاچاق در لرستان

مرگ یک کارگر در کارخانه فولاد فیروزآباد بویراحمد

روایت محسن رضایی از عملیات وعده صادق/اقتدار امروز کشور مدیون سلحشوری رزمندگان است

مدیریت برتر بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان در حوزه رویداد جوانی جمعیت

گرامیداشت شهدای عملیات حاج‌عمران در خرم‌آباد

سودسازی با فرمول یک

روایت تأدیب

جدیدترین آمار پرداخت تسهیلات بانکی به تفکیک استان‌ها مشخص شد

آغاز دهمین دوره آموزشی نومعلمان در لرستان

ارسال 800 اثر به دبیرخانه چهارمین جشنواره اقوام ایران‌ زمین

لحظه دستگیری 3عامل شرارت در بیمارستان ابن‌سینا لرستان

جهاد دانشگاهی پل ارتباط بین دانشگاه و نیازمندی‌های جامعه است

65 پروژه مخابراتی لرستان افتتاح شد

برگزاری دوره تربیت مربی پیش‌دبستانی قرآن کریم

قتل راننده اتوبوس در یکی از جایگاه های عرضه سوخت الیگودرز لرستان