ندای لرستان

آخرين مطالب

مهدی نصیری و شتاب منحصر به فردش مقالات

مهدی نصیری و شتاب منحصر به فردش
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - هم میهن /متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
عبدالجواد موسوی| آن‌هایی که جریان مطبوعات را به صورت جدی در این چند دهه دنبال کرده‌اند، می‌دانند که من کارم را با مهدی نصیری شروع کرده‌ام. از سال 71 و در روزنامه کیهان.
بعدها هم در هفته‌نامه صبح و ماهنامه صبح. در سال 76 هم هر کدام‌مان به سویی دیگر رفتیم اما در تمام این سال‌ها رفاقت‌مان برجای بوده. هنوز هم هست. این‌ها را گفتم تا بدانید رفاقت را بر هر چیزی مقدم می‌دانم. با توجه به شناختی که از او دارم، می‌دانم او نیز همین خلق و خو را دارد.
در همین سال‌هایی که از حیث سیاسی کاملاً دگرگون شده هنوز هم که یاد رفقای قدیمی‌اش می‌کند با ادب و احترام از آن‌ها یاد می‌کند و حق رفاقت را به‌جا می‌آورد.
پس از درگذشت نادر طالب‌زاده اصلاً به این فکر نکرد که طرفداران سیاسی‌اش از او توقع ادب و احترام نسبت به آن مرحوم را ندارند و بی‌پروای واکنش آن‌ها، حق دوستی را به‌جا آورد. علاوه بر این‌ها به نظرم سعه‌صدر او در مقابل مخالفانش ستودنی است.
برخلاف سال‌های جوانی‌اش دیگر از خود حق‌پنداری، خبری نیست. با متانت، رأی مخالفانش را می‌شنود و گاهی حق را به آن‌ها می‌دهد. مهدی نصیری خلق‌وخوی خوب کم ندارد اما این یادداشت در ستایش محاسن اخلاقی او نیست.
اتفاقاً قرار است در نقد او چیزی بگویم و برای این نقد لازم است اشاره کنم که او در کنار همه ویژگی‌های مثبتش یک ویژگی نه‌چندان قابل دفاع هم دارد و آن شتابزدگی است.
یادم هست در همان روزگار نشریه صبح یک‌روز خطاب به من و اخوی گفت: شماها خیلی خوبید فقط مشکل‌تان این است که زود منبری شدید. کاملاً حق با او بود. حداقل در مورد خودم می‌توانم بگویم کاملاً حق با او بود.
ما فرزندان طوفان انقلاب بودیم و به قول شاملو: طوفان کودکان ناهمگون می‌زاید. ما خیلی زود بزرگ شدیم. بی‌آنکه فرصتی برای درک کامل خیلی چیزها را داشته باشیم. در نوجوانی اسلحه به دست گرفتیم. جنگ که تمام شد خطیب و شاعر شدیم. به بیست نرسیده در شمار سرآمدان عدالتخواهی بودیم و می‌خواستیم ریشه بی‌عدالتی، سرمایه‌داری و روشنفکری را بخشکانیم.
از بیست که گذشتیم دیگر برای خودمان شیخی بودیم. یادم هست یک‌بار آقای نصیری به‌جای سرمقاله خودش، نوشته‌ای را از من در ماهنامه صبح منتشر کرد و نوشت می‌خواستم سرمقاله‌ام را درباره فلان موضوع بنویسم اما دیدم این جوان بیست‌ویک ساله خیلی بهتر از مدیران و مسئولان عالی‌رتبه این مملکت دردهای ما را می‌فهمد.
خداراشکر که آن غریوهای صادقانه اما اغلب خام و ساده‌لوحانه اندک‌اندک جایش را به تأمل و درنگ داد و روزبه‌روز از آن شتابزدگی کاسته شد. آقای نصیری اما با وجود یک‌دهه اختلاف سنی با من، شتابزدگی‌اش را حفظ کرد. چه آن وقتی که ضدمدرنیته شد، چه وقتی که به این نتیجه رسید فلسفه و عرفان مشکل این سرزمین است.
چه هنگامی که از جایگاه مدافع آتشین به جایگاه منتقد رادیکال نظام جمهوری اسلامی کوچ کرد. ماشاءالله چه انرژی‌ای هم داشت و دارد. وقتی رسید به تئوری عصر حیرت، یک‌تنه کار یک مجموعه را انجام داد.
همیشه هم، شم ژورنالیستی‌اش را حفظ کرد. حتی در آن روزگاری که معتقد بود نباید خیلی به قواعد ژورنالیسم پایبند بود و توجه بیش از اندازه به ژورنالیسم یعنی نوعی غرب‌زدگی و تسلیم مشهورات زمانه شدن. این روزها هم که می‌بینید چه آتشی دارد می‌سوزاند. فوری، سریع و انقلابی می‌خواهد تکلیف همه‌چیز را مشخص کند. حوصله مباحث نظری را خیلی ندارد.
مباحث نظری از نظر او باید زود به نتیجه برسند وگرنه حوصله‌اش را سر می‌برند. او این روزها غایتی جز براندازی ندارد. او که همین چند وقت پیش گفته بود نیازی به براندازی نیست چراکه این شکل از حکمرانی خودش منجر به این وضعیت می‌شود و اصلاً براندازی تحصیل حاصل است و حتی وقت هم برای پایان کار تعیین کرده بود، حالا می‌خواهد وعده‌ای را که داده زودتر تحقق بخشد.
شاید هم می‌خواهد خودش مسبب ماجرا باشد به تاوان دفاع سفت و سختی که پیش‌ترها می‌کرد. نمی‌دانم. این‌ها حدسیات من است و تحلیلی که من براساس شناختم از مهدی نصیری دارم. او هر پروژه‌ای را که در این سال‌ها کلید زده از عدالتخواهی تا دشمنی با فلسفه و عرفان و عصر حیرت، خیلی زود به نقطه جوش رسانده.
یعنی در همه این موارد تا ته خط رفته. روزی هم که شروع کرد به انتقادهای بی‌پروا و صریح از حاکمیت، من و چند نفر از دوستانی که او را تا حدودی می‌شناختیم، حدس می‌زدیم کار به این جاها بکشد. فعلاً در نقد تئوری اتحاد «شاهزاده و تاجزاده» چیزی نمی‌گویم، جز اینکه این تئوری زاییده آن شتابِ منحصربه‌فرد است.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/950775/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افشاگری «واشنگتن پست» از پشت‌پرده سرکوب تظاهرات دانشگاه کلمبیا

نیویورک تایمز : عربستان و آمریکا در یک قدمی توافق بزرگ قرار دارند

پرده‌برداری از سیمای بن‌ سلمان هسته‌ای

دلار وارد کانال 56 هزار تومان شد

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت یک وظیفه عمومی است

آغاز طرح پایش 377 مزرعه پرورش ماهیان سردابی لرستان

کارگران بی‌شناسنامه؛ چرا سهم کارگران غیررسمی در اقتصاد ایران رو به افزایش است؟

نتیجه حمایت از وزیر

از معلم مشهدی تا معلم افعی تهران

ایران هنوز سیستم هشدار سیل ندارد

همایش پیاده روی خانوادگی در خرم آباد

تجلیل از مادران باردار در خرم آباد

افشای نقش سرمایه‌داران آمریکایی در سرکوب تظاهرات دانشگاه کلمبیا

ژنرال بازنشسته اسرائیلی: امکان نابودی حماس وجود ندارد

چرا مردم بیش از بیکاری از تورم متنفر هستند؟

محاسبه قیمت مسکن هنوز با دلار 40 هزار تومانی

شرایط ثبت‌نام خودروهای برقی اعلام شد

جشن تکلیف دو هزار دختر مکلف در لرستان

از «ژنرال فرانکو» تا «نتانیاهو» و «جنگ غزه»: شباهت تاریخ اسپانیا به اکنونِ فلسطین

شهرداری پول اضافه از مردم گرفته است؟

تازه‌ترین خبرها از قیمت دلار، سکه و بازار سهام

چرا واردات خودرو همچنان با مشکل روبرو است؟

محسن زنگنه: دولت باید پای خود را از صنعت خودرو بیرون بکشد

تاثیر مدل اقتصادی ماهاتیر محمد بر برنامه هفتم توسعه کشور

معاون وزیر نفت: تعداد کالاهای ممنوعه برای واردات به 250 قلم رسید

شهدای لرستانی عملیات حاج عمران در بعد ملی معرفی شوند

ضرورت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه

بسته شدن پرونده مدارس کانکسی بالای 10 نفر لرستان تا پایان سال

هر دم از این باغ بری می‌رسد

لزوم تصفیه کامل در فوتبال ایران

متهمان ردیف اول تراژدی مشهد

دریافت نات‌کوین رایگان در آبان‌تتر (فرصت محدود)

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر: صنف طلا دلال ندارد

توقف روند کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه

تأکید استاندار لرستان بر تهیه برش استانی طرح تحول آموزشی

بازدید خانواده های شهدا و ایثارگر لرستان از منطقه عملیاتی حاج عمران

قربانیان خانه‌سازی در «مسیل»

اعتماد گزارش داد: حجاب سیاسی یا حجاب شرعی؟

بانک مرکزی افزایش فرار سرمایه را تکذیب کرد

مشاوره ازدواج برای این افراد رایگان است

زنگ خطر فدرال رزرو برای روند صعودی طلای جهانی

هوای ابری و وزش باد در لرستان

سطح زبانی نئاندرتال‌ها در چه حد بوده؟ آیا نزدیک‌ترین خویشاوندان بشر امروزی صحبت هم می‌کردند؟

برگزاری جشن کرامت درجزیره کیش

دیدار مدیرعامل بیمه دی با استاندار فارس

صدا‌های مخالفت با « شنبه»

عاقبت کوه‌خواری

مجلس دوازدهم نه رئیس، بلکه مبصر خواهد داشت

سیل کوه‌خواری

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا: 8.7 میلیارد دلار ارز از ابتدای سال تامین شد