ندای لرستان

آخرين مطالب

/گزارش/

دو دهه نامهربانی با سرای یار مهربان! فرهنگي

دو دهه نامهربانی با سرای یار مهربان!
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - ایسنا/لرستان پروژه کتابخانه مرکزی خرم‌آباد سال 80 با 7500 متر زیربنا در محوطه مصلی الغدیر کلنگ‌زنی و پنج سال بعد عملیات احداث آغاز شد و قرار بود در دو فاز ساخته شود.

این کتابخانه در لیست پروژه‌های اقتصاد مقاومتی نیز قرار داشت و بنا بود تا پایان خرداد 96 فاز نخست آن به بهره‌برداری برسد که این امر میسر نشد و پس از آن وعده‌های دیگری رسانه‌ای شد که هیچ‌کدام رنگ واقعیت به خود نگرفت.
این پروژه تا حالا مسئولان زیادی به خودش دیده و با اینکه وعده‌ها داده‌اند اما هیچ‌کدام موفق نشده‌ روبان افتتاح را قیچی کنند.
پروژه کتابخانه مرکزی خرم‌آباد در سنوات اخیر درصد پیشرفت فیزیکی‌اش روی عدد 70 گیر کرده بود و مسئولان هر بار و هر سال این عدد را در زمان‌های مختلف اعلام می‌کردند و سال پیش با حذف سالن آمفی تئاتر از فاز نخست، پیشرفت 70 درصدی را رد کرد.
ساختمان اداری اداره کل کتابخانه‌های عمومی لرستان نیز در فاز اول طراحی شده و این در حالی است که از سال 96 و به علت عدم مقاوم‌سازی(نشست و ترک‌خوردگی دیوار و سقف) کتابخانه حضرت مهدی(عج) کارکنان این اداره خانه به دوش شده و در مکان استیجاری مستقر هستند.
حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد میرعمادی، نماینده وقت ولی‌فقیه در لرستان سال گذشته در خصوص این پروژه گفته بود: مسئولان باید پاسخ دهند چرا چنین پروژه‌ای این همه سال طول کشیده شده در حالی‌ که زمان واگذاری زمین کتابخانه، مشروط به ساخت آن طی دو سال بود.
شیفت از دو سال به 20 سال و پروژه‌ای که همچنان وعده جدید برای افتتاح آن به گوش می‌رسد، نشان می‌دهد شرایط همچنان همانی است که نباید باشد.
پروژه تا یک دهه دیگر افتتاح نمی‌شود
رضا مختارپور، سرپرست وقت اداره کل کتابخانه‎های عمومی لرستان مهر 94 درباره این پروژه گفته بود: تکمیل این کتابخانه در اولویت قرار دارد اما متأسفانه اعتبارات قطره‎چکانی است و با این اعتبارات شاید پروژه تا 10 سال دیگر هم افتتاح نشود و متأسفانه کار به‎سرعت پیش نمی‎رود.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته 12 میلیارد ریال به پروژه تخصیص یافت که افتتاح شود ولی همان موقع پیشرفت فیزیکی 70 درصد بود و الان هم می‎گویند که 70 درصد است و نمی‎دانم این پول کجا هزینه شده است؟
راه و شهرسازی باید پاسخ‎گو باشد
مختارپور اضافه کرد: هر چقدر پیگیری می‎کنیم که این پول کجا هزینه شده، فایده‎ای ندارد و می‎گویند شما بهره‎بردار هستید و هر وقت تکمیل شد مراجعه کنید و آن را تحویل بگیرید.
وی تأکید کرد: مجری طرح که اداره کل راه و شهرسازی لرستان است باید پاسخ‎گو باشد و اعلام کند که پول سال گذشته، کجا هزینه شده و چرا پیشرفت فیزیکی را شاهد نیستیم. چند ماه است که در حال نامه‎نگاری با راه و شهرسازی هستم اما جوابی نگرفته‎ام.
پروژه‌ای افتتاح نشده و فرسودگی آن!
سرپرست وقت اداره کل کتابخانه‌های عمومی لرستان سال 95 نیز گفته بود: این پروژه 15 سال پیش کلنگ‌زنی شده که در حال حاضر 72 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مختارپور با اظهار نارضایتی از روند اجرایی پروژه، تاکید کرده بود: طبق نظر کارشناسان هر سازه 15 سال عمر مفید دارد و بعد از آن جزو ساختمان‌های فرسوده به حساب می‌آید و با این شرایط تقریباً کتابخانه فرسوده شده است.
وی اضافه کرد: این پروژه در اولویت قرار دارد و استانداری روی تکمیل آن تأکید دارد و اداره کل راه و شهرسازی استان که مجری پروژه است، قول مساعد داده که در سال‌جاری به بهره‌برداری برسد.
مختارپور با اشاره به اینکه تاکنون هفت میلیارد تومان برای پروژه هزینه شده است، خاطرنشان کرد: بالغ بر سه میلیارد تومان دیگر برای تکمیل پروژه نیاز است.
اگر سال 95 به سه میلیارد تومان دیگر نیاز بوده و پس از آن نیز مبالغ زیادی هزینه شد حالا با 30 میلیارد هم این پروژه به طور کامل به بهره‌برداری نخواهد رسید.
دریغ از سالی 10 درصد پیشرفت
هوشنگ بازوند، استاندار وقت لرستان در دی ماه 95 گفته بود: مرحله کلنگ زنی تا شروع عملیات این پروژه پنج سال طول کشیده و چگونه ممکن است به اتمام رسیدن یک پروژه 15 سال طول بکشد درصورتی‌که این پروژه سالی 10 درصد پیشرفت فیزیکی می‌داشت تاکنون به اتمام رسیده بود.
وی افزود: میانگین عمر ساخت پروژه‌های استانی ماکزیمم دو سال است و درصورتی‌که مشکلی وجود داشته باشد به چهار سال برسد نه اینکه 15 سال طول بکشد زیرا برای ساخت یک پروژه استانی 15 سال زمان بسیار زیادی است.
بازوند با اشاره به بازدید از این پروژه، تاکید کرده بود: فاز اول این پروژه باید امسال به بهره‌برداری برسد.
چهار سال از وعده استاندار وقت می‌گذرد اما همچنان خبری از بهره‌برداری نیست و وعده پایان افتتاح در پایان سال همچنان شنیده می‌شود.
علی جهان‌آرا، مدیرکل وقت کتابخانه‌های عمومی لرستان، تیرماه 96 درباره این پروژه به ایسنا گفته بود: کتابخانه مرکزی جزو پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است و استاندار لرستان تأکید دارد که در سال جاری فاز نخست به بهره‌برداری برسد اما تخصیص اعتبار به کندی پیش می‌رود.
وی ادامه داد: سازه فاز نخست آماده است و تأسیسات و تجهیزات آن باقی‌ مانده و نزدیک به 15 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
جهان‌آرا بیان کرد: برای افتتاح این کتابخانه لحظه‌شماری می‌کنیم و معتقدیم که این پروژه فرهنگی باید زودتر به بهره‌برداری می‌رسید اما متأسفانه در سنوات گذشته در ساخت آن کم‌کاری شده است.
مدیرکل وقت کتابخانه‌های عمومی لرستان یادآور شد: زیربنای این پروژه نزدیک به 8000 مترمربع است و با بهره‌برداری از آن فضای مطالعاتی استان دو برابر می‌شود.
از صحبت‌های مدیرکل پیشین بالغ بر سه سال می‌گذرد اما نه‌تنها پیشرفت فیزیکی مناسبی در این مدت نداشته بلکه نیاز به اعتبار 15 میلیارد ریالی نیز چند برابر افزایش یافته است.
وعده جدید برای افتتاح
فرشته طهماسبی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان درباره آخرین وضعیت این پروژه گفت: این کتابخانه فازبندی شده، پروژه فعال است و بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی با اشاره به اینکه اداره کل راه و شهرسازی مجری پروژه است، افزود: متأسفانه در سالیان گذشته از محل توازن مبلغی به این پروژه اختصاص نیافته و با توجه به گران بودن مصالح کار دشواری برای تکمیل دارد.
طهماسبی تأکید کرد: از استاندار و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان توقع داریم که این پروژه را ویژه‌ ببیند تا امسال فاز نخست به بهره‌برداری برسد، چون یکی از خواسته‌های اهالی فرهنگ و هنر لرستان است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان یادآور شد: سال پیش اقدامات خوبی در این پروژه انجام و بدهی‌ پیمانکاران پرداخت شد و بدون شک اگر در روند اجرایی این پروژه سال‌های قبل مثل یکی دو سال اخیر شتاب داشت، پروژه زودتر از این‌ها به بهره‌برداری می‌رسید.
وی با بیان اینکه کتابخانه مرکزی جزو پروژه‌های اولویت‌دار استان است، افزود: با توجه به تعداد کم کتابخانه‌ها در استان، امیدواریم امسال اعتبار و تخصیص این پروژه مناسب باشد و شاهد افتتاح فاز نخست آن باشیم.
افزایش قیمت‌ها مانع افتتاح
رضا خالقی، مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در پاسخ به پرسش ایسنا که فاز نخست این کتابخانه امسال به بهره‌برداری می‌رسد؟ گفت: اگر منابع مالی تامین شود این کار محقق خواهد شد.
وی یادآور شد: از طرف سازمان برنامه و بودجه استان در یکی دو سال اخیر اعتبار خوبی برای این پروژه درنظر گرفته شد ولی با افزایش قیمت‌ها مواجه شدیم و به مشکل خوردیم.
خالقی با اشاره به اینکه فاز نخست در حال نصب تاسیسات است، تاکید کرد: با اینکه اعتبارات سال 99 هنوز مشخص نشده اما امیدواریم امسال شاهد بهره‌برداری این فاز باشیم.
به گزارش ایسنا، با اینکه قرار بوده کتابخانه مرکزی خرم‌آباد دو ساله به بهره‌برداری برسد اما در حالی 20 ساله شده که هنوز به نزدیک‌های افتتاح هم نرسیده و نامهربانی با خانه یار مهربان همچنان ادامه دارد و وعده جدید افتتاح از راه می‌رسد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/151452/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان

دره خزینه، یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز لرستان+فیلم

اتصال 232 روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت

فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

تولید 5.5تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی

استاندار لرستان با خانواده شهید سید عباس صالحی روزبهانی دیدار کرد

خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی

برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد

آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

232 روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی